SEO
9.5.22
6 min

10 Premium Tips voor Google Mijn Bedrijf

Deze stap-voor-stap gids helpt je Google Mijn Bedrijf van binnen en van buiten te begrijpen, zodat je je Google Map rankings kunt verbeteren, met klanten kunt communiceren, je online aanwezigheid kunt controleren, en meer leads kunt genereren.

Google bedrijfsprofiel voor lokale SEO

Bij Google draait alles om vertrouwenssignalen om vast te stellen welke lokale bedrijven het beste aansluiten bij de behoeften van zoekers. Heb je een lokaal bedrijf? En nog geen GMB profiel, is het tijd om er hier een aan te maken!

Tip 1: Info bedrijf actueel en compleet

Met Google Mijn Bedrijf kun je je bedrijf verbinden met Google Maps, waardoor het effectief in de zoekresultaten van categorieën komt te staan, want dit platform functioneert als een online bedrijvengids.

Zorg dat de informatie van je bedrijf actueel en compleet is. Bij het optimaliseren van jouw bedrijf op Google My Business kan je bedrijfsprofielen tegenkomen die nog niet geclaimd zijn.

Als je dat ziet, zorg er dan voor dat elke locatie zijn eigen bedrijfsprofiel opent in Google Mijn Bedrijf via deze link. Het komt erop neer dat je alle vermelding van jouw bedrijf op Google Search of Google Maps na moet gaan. 

Type bedrijfsnaam in Google maps en doe een zoekopdracht voor jou specifieke markt/niche. Als jouw bedrijfsnaam voorkomt, is er door Google een profiel automatisch aangemaakt.. 

Waarom zou je bedrijfsvermelding op Google aanpassen?

Google is in de loop der tijd wat slimmer geworden, maar onbedoelde samenvoeging van informatie komt nog steeds voor.

Stappenplan

  1. Log in op je Google-account (bij voorkeur het bedrijfsaccount) en start de setup op de Google Mijn Bedrijf-website
  2. Vul de naam van je bedrijf in. Komt deze naar voren als suggestie? Dan bestaat deze al. Klik op jouw bedrijfsnaam of kies voor ‘Maak een bedrijf met deze naam’
  3. Ga vervolgens verder door alle stappen heen en vul deze zo volledig mogelijk in
  4. In de laatste stap wordt gevraagd om een verificatie. Voor de meeste bedrijven is dit ‘Per post versturen’ en ontvang je meestal binnen één tot twee weken een postkaart met de verificatiecode. In sommige gevallen is een verificatie per telefoontje, sms, e-mail of Google Search Console mogelijk. Deze methoden zijn natuurlijk een stuk sneller, maar helaas niet voor iedereen beschikbaar
  5. Na het ontvangen van de briefkaart kun je opnieuw inloggen via je Google-account op Google Mijn Bedrijf. Na het inloggen via je in het Dashboard een link om de bedrijfsvermelding te verifiëren.

🥳 Gefeliciteerd! Je hebt je Google Mijn Bedrijf-pagina ingesteld!

Google Mijn Bedrijf je beste digitale asset

Er zijn talloze opties die je kan met Google mijn bedrijf, allemaal bedacht om jouw bedrijf beter onder de mensen te brengen en dus de vindbaarheid te vergroten

Wat we gaan behandelen:

  • De exacte locatie van je bedrijf beter in kaart brengen 
  • Openingstijden up-to-date houden
  • Goede eerste indruk achter laten bij potentiële klanten
  • Reviews beheren
  • Evenementen en acties uitlichten 
  • Vragen behandelen die spelen bij je doelgroep

Een belangrijk voordeel van Google Mijn Bedrijf: het geeft je de mogelijkheid om veel ruimte te gebruiken in de zoekresultaten.

Tip 2: Google mijn bedrijf aanpassen

Bij het optimaliseren van jouw bedrijf op Google My Business kan je bedrijfsprofielen tegenkomen die nog niet geclaimd zijn. 

Als je dat ziet, zorg er dan voor dat elke locatie zijn eigen bedrijfsprofiel opent in Google Mijn Bedrijf via deze link.

Het komt erop neer dat je alle vermelding van jouw bedrijf op Google Search of Google Maps na moet gaan. 

Type bedrijfs naam in Google maps en doe een zoekopdracht voor jou specifieke markt/niche. Als jouw bedrijfsnaam voorkomt, is er door Google een profiel automatisch aangemaakt.. 

Waarom zou je bedrijfsvermelding op Google aanpassen?

Google is in de loop der tijd wat slimmer geworden, maar onbedoelde samenvoeging van informatie komt nog steeds voor.

Stappenplan

  1. Log in op je Google-account (bij voorkeur het bedrijfsaccount) en start de setup op de Google Mijn Bedrijf-website
  2. Vul de naam van je bedrijf in. Komt deze naar voren als suggestie? Dan bestaat deze al. Klik op jouw bedrijfsnaam of kies voor ‘Maak een bedrijf met deze naam’.
  3. Ga vervolgens verder door alle stappen heen en vul deze zo volledig mogelijk in
  4. In de laatste stap wordt gevraagd om een verificatie. Voor de meeste bedrijven is dit ‘Per post versturen’ en ontvang je meestal binnen één tot twee weken een postkaart met de verificatiecode. In sommige gevallen is een verificatie per telefoontje, sms, e-mail of Google Search Console mogelijk. Deze methoden zijn natuurlijk een stuk sneller, maar helaas niet voor iedereen beschikbaar
  5. Na het ontvangen van de briefkaart kun je opnieuw inloggen via je Google-account op Google Mijn Bedrijf. Na het inloggen via je in het Dashboard een link om de bedrijfsvermelding te verifiëren.

Tip 3: Google openingstijden aanpassen

Zorg dat deze informatie klopt en natuurlijk wordt aangepast als er veranderingen zijn in de openingstijden, straks staat er iemand voor de vaste deur. 

Stappenplan:
  1. Log in op je Google Mijn Bedrijf account
  2. Ga naar het menu en klik op profiel bewerken
  3. Klik op 'Uren' naast 'Uren' toevoegen of op de huidige uren die op uw profiel zijn ingesteld.
  4. Zet het pictogram aan voor elke dag van de week dat je bedrijf open is
  5. Naast de dag waarop je zaak open is, stel je de openingsuren in door te klikken 'Gaat open om' 

Naast de dag waarop je zaak open is, stel je de sluitingstijd in door op 'Sluit om' te klikken. Klik op 'Opslaan' om de wijzigingen op te slaan.

voorbeeld tijden wijzigen Google mijn bedrijf - voorbeeld Groove Digital

Geloofwaardigheid moet je opbouwen en onderhouden

Een bedrijf opbouwen doe je door visibility en credibility. En dat vraagt tijd. Google Mijn Bedrijf is nu voorzien van een label dat kan worden gebruikt om de openingsdatum van jouw bedrijf te markeren onder de optie "info" in het Google Mijn Bedrijf dashboard.

Tip 4: Foto's die de aandacht trekken

Bij Google draait alles om signalen van vertrouwen. Het toevoegen van foto's aan je Google Mijn Bedrijf profiel kan je een heel eind op weg helpen om consistent te scoren in lokale zoekopdrachten. Foto's of video's beheren voor je bedrijfsprofiel

  • Binnen- en buitenshots van het gebouw
  • Veel bezochte ruimtes van je bedrijf
  • Je producten en diensten
  • Werknemers waarmee je klanten contact kunnen hebben in je bedrijf

Tip 5: Download Google Mijn Bedrijf-app

Hiermee geef je team meer mogelijkheden en Insights met de gratis Google mijn bedrijf app, een geweldige tool. Alles over de Google Mijn Bedrijf-app.

  1. Bedrijfsinformatie aanpassen
  2. Beheren van meerdere bedrijfslocaties
  3. Real-time notificaties bij nieuwe reviews
  4. Insights
  5. Plaatsen van posts

Tip 6: Verbind afspraak maken

Klanten kunnen zelf een afspraak maken. Zo hebben ze minder motivatie nodig en dus zullen ze vaker en sneller converteren. Minder frictie is meer conversie.

Om online boekingen via Google in te schakelen:

  1. Log op je computer in op Bedrijfs Profiel Manager. Als je meerdere locaties hebt, open dan de locatie die je wilt beheren.
  2. Klik in het menu op Afspraken. Als je dit tabblad niet ziet, zijn er geen afspraken beschikbaar voor je bedrijfscategorie of regio.
Voorbeeld Afspraak URL, Groove Digital

Als je hier vastloopt, stuur me een e-mail en we fixen de minder interessante en ingewikkelde dingen samen. Als digitale marketeer check ik Google reviews om in real-time te achterhalen en te testen of bedrijven actief reageren op vragen van consumenten. 

Tip 7: Google Reviews

Reviews een van de belangrijkste elementen om je te onderscheiden als bedrijf, dit komt omdat het koopgedrag iemand sterk kan beïnvloeden. Begrijpelijk, want mensen geven veel om wat anderen denken, zodat zij zelf niet hoeven te betalen voor een tegenvallende dienst.

Dit komt omdat mensen het belangrijker vinden dat iedereen het goed vindt in plaats van het zelf te ervaren. Zorg dus dat je klanten een uitnodiging krijgen voor het schrijven van een review, je kan het ze ook altijd nog persoonlijk vragen.

Tip 8: Negatieve reviews

Als er ineens een negatieve review verschijnt, geen paniek. Zorg ten alle tijden dat je hier uitgebreid op reageert en voldoende informatie geeft. Dit is erg belangrijk omdat dit de reviews zijn die als eerste gelezen worden en niet de positieve reviews met 5 sterren.

Als nieuwe potentiële klanten zien dat je hier goed op reageert, dan stelt dat ze ook weer gerust en zullen ze sneller tot actie komen.

Tip 9: Negeer recensie niet

Als je geen reviews wilt ontvangen dan heb je pech, Google wil de consument namelijk alleen maar meer zeggenschap geven. Een Google Mijn Bedrijf profiel niet claimen vanwege slechte recensies, heeft geen zin.  Google zal hoe dan ook een profiel voor je aanmaken. De recensies zullen daar staan, de informatie en foto's van jouw bedrijf zullen publiekelijk zichtbaar zijn. Zonder het bedrijfsprofiel te claimen, kunt je de correctheid van de informatie niet beheren en waarborgen. 

Reageren op Google recensies laat je bedrijf pro-actief overkomen. Ervoor kiezen helemaal niet op een recensie te reageren doet klanten en andere lezers geloven dat je bedrijf zich niet aantrekt om meningen gebruikers.

Plan gratis Google ads consult

Tip 10: Chat aanzetten

Misschien wel één van onze favoriete en meest effectieve functies van Google Mijn Bedrijf. We zijn er trots op dat we voor klanten beschikbaar zijn op elk platform dat zij kiezen. Via de app kan je heel gemakkelijk communiceren met potentiële klanten, hierdoor sta je in de perfecte positie om ze binnen te halen als klant.

Directe vragen kan je meteen beantwoorden en er zijn geen punten meer die ze weerhoudt om je product of service af te nemen. Daarnaast kan je hier ook heel gemakkelijk berichten plaatsen en fotos van je bedrijf uploaden.

Kom je er niet helemaal uit met de  "help"-pagina's. wil je echt persoon spreken via e-mail of live chat?.  Stuur ons even een bericht. Je kunt een gratis consult plannen wanneer het jou uitkomt.

Mo Sahardid

Gratis 30min consult

Klaar om te groeien met jouw bedrijf?

Bekijk dit tijdelijke aanbod
emoji exploding head

Plan een Gratis Strategie Sessie van 30 minuten.

Je gaat strategisch sparren met één van onze online strategen, met het oog op de bedrijfsdoelstellingen van jouw bedrijf.
Je ontvangt een gratis Digital Growth Blueprint ter waarde van €600 na afloop.
Je ontdekt een systeem dat ons en onze klanten heeft geholpen om door het dak te gaan!
Claim gratis strategie sessie van 30 minuten
Wees snel! Nog maar een paar GRATIS plekken over indeze maand.
5 sterren uit 10+ reviews